دبستانی ها - هنری - پرشنگ عبداللهی

مطالب آموزشی و هنری برای ابتدایی ها

مطالب آموزشی و هنری برای ابتدایی ها


زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از ,بلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت.
لذا در نظر دارم تجربیات چندین ساله خود را در اختیار طالبان علم ودانش قرار دهم تا که پله ای شود برای ترقی فرزندان این مرز وبوم .
از بازدید کنندگان محترم تقاضا دارم نظر خود را در باره ی مطالب جهت بهبود آن اطلاع دهید.
با تشکر از همکاریتان

کاربرد و خلاصه 37 روش تدریس

دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ب.ظ

کاربرد و خلاصه 37 روش تدریس 

هر کدام از روش تدریس ها می تواند توانایی های خاصی را در دانش آموزان تقویت کند.حال به طور خلاصه برخی از فواید کاربرد هر کدام از روش های تدریس مختلف در جدول زیر ارائه می گردد.هدف از نوشتن این مطلب این است که همکاران به طور اجمالی یادآوری از انواع الگوهای تدریس داشته و در طول سال تحصیلی به هر درسی برای تدریس کردن رسیدند در نظر داشته باشند که از چه الگوهایی می توان برای ارایه به فراگیران استفاده نمود و یا بهترین الگو مناسب کدامین درس می باشد و در جدولی می توان الگوی مناسب هر درسی را لیست نمود. 

 

کاربرد یا فواید

روش تدریس

ردیف

1-روش اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد.

2-مشخص کند که دانش آموزان تا چه اندازه می دانند

3- روش یک موقعیت فعال برای یادگیری به وجود می آورد

4- برای کلیه دروس وسنین مختلف کاربرددارد

روش کنفــرانس ( گــرد هم آیی ):

1

1-, روش حلقه یا مجلس است

2- شاگرد , معلم گردد و از این طریق تجارب تازه و ارزشمندی به دست آورد

3- در صورت فقدان معلمان متخصص، می توان ازدانش آموزانی که مهارت های خاصی را آموخته اند، استفاده کرد.  

روش شاگــــرد ـ استــــادی

2

1-همه ی حواس به کار گرفته می شود

2-مهارت ها درک می شود

3-ارتباط موثری برقرار می شود

4-مهات ها و مطالب از یک موقعیت به موقعیت دیگر تعمیم داده می شود.

روش چند حســـی ( مختلط )

3

1-توانایی حل مسئله را به دانش آموز یاد می دهد

2آموزش در بستر پژوهش انجام می شود

-3یادگیری در دانش آموزان اصیل و عمیق و پایدار است.

4- منجر به بارش یا طوفان فکری می شود

5-دانش آموز تمام افکار و اندیشه های خود را به کار می گیرد.

6-منجر به تقویت زمینه های بالقوه خلاقیت می شود.

روش حل مسئله

4

1-قدرت مدیریت ،برنامه ریزی و خود کنترلی دانش آموزان ارتقاء می بخشد.

2-دانش آموز می تواند موضوع را با توجه به علاقه شخصی انتخاب نماید.

3-دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه به طور منظم و مرحله ای کاری را درس انجام دهند

4- باعث تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان می شود.

5- روش باعث تقویت همکاری, احساس مسئولیت, انضباط کاری صبر و تحمل در انجام امور و تحمل عقاید دیگران و مهارتهای اساسی پژوهش در دانش آموزان می شود.

روش پروژه ای

5

1- شیوه ای است یک سویه, برای انتقال اطلاعات می باشد.

2- معمولاً فراگیر در آن نقش غیر فعالی دارد.

شیوه سخنرانی

6

1- کاربرد این شیوه تنها نشان می دهد که دانش آموز مطالب مورد نظر را بیاد سپرده است.

2- گاهی هدف معلم اساساً این است که فراگیرموضوع بخاطر سپرده را برای درک مفهوم خاصی بکار برد.

شیوه بازگویی

7

1-فراگیر را به تفکر در باره مفهومی جدید یا بیان مطالبی فرا گرفته شده تشویق می کند.

برای مرور کردن مطالبی که قبلاً تدریس شده اند مفید باشد

3- یا وسیله خوبی برای ارزشیابی میزان درک فراگیر از مفهوم مورد نظر باشد.

شیوه پرسش وپاسخ

8

بوسیله تمرین, فراگیر را به تکرار مطلب یا کاربرد آن تشویق می کند تا فراگیر در موضوع مورد نظر تبحر لازم را کسب کند.

شیوه تمرینی

9

دانش آموزان فعالانه در یادگیری شرکت می کنند و مفهوم مورد نظر را از یکدیگر می آموزند.

2- موقعی که معلم می خواهد مفهوم جدیدی را به شکلی واحد به فراگیران بیاموزد.(معلم بحث را جهت می دهد)

3-وقتی معلم بخواهد ذهن دانش آموز را به تکاپو وجستجو وادارد فقط فراگیر راه حل را پیشنهاد می کند.(معلم نظر خود را تحمیل نمی کند)

شیوه بحثی

10

1-اگر معلم نتواند برای فهماندن مطلب درسی آزمایش انجام دهد از وسائل و اشیاء گوناگون استفاده می شود.

2-شیوه خوبی برای روشن تر کردن مفهموم برای فراگیران می باشد.

شیوه نمایشی

11

1- فراگیران با به کار بردن وسایل و مواد بخصوصی در باره مفهومی خاص عملاً تجربه کسب می کنند.

2- آزمایش, گاهی به منظور آشنا کردن دانش آموزان با جنبه های عملی یک مفهوم, مورد استفاده قرار می گیرد.

3- معلم دستور عمل انجام آزمایش را در اختیار فراگیران می گذارد و انتظار دارد که دانش آموزان با استفاده از دستور کار سرانجام به نتیجه یکسانی برسند.

3- آزمایش به منظور فراهم آوردن محیطی مناسب برای حل مسئله تلقی می شود. در اینصورت معلم جهت کلی فعالیت را مشخص می کند و فراگیران را بر آن می دارد تا در اجرای آزمایش به طور مستقل تصمیم گیری و نتیجه گیری کنند.

شیوه آزمایشی

روش اجرا کردن یا یادگیری بوسیله عمل

(برای علوم تجربی بویژه فیزیک)

12

1-به فراگیران امکان می دهد که از طریق مشاهده طبیعت, وقایع, فعالیت ها, اشیاء و مردم تجزیه علمی بدست آورند.

2-فراگیران با مشاهده واقعیتها می توانند مفاهیمی را که در در کلاس مورد بحث قرار دهند و بهتر در ذهن خود بپرورانند.

3-معلم می تواندکنجکاوی فراگیران را درباره موضوعی خاص بر انگیزاند

شیوه گردش علمی

13

1-وقتی که معلم می خواهد یک موضوع اجتماعی را تدریس کند. برای بر انگیختن کنجکاوی دانش آموزان و تشویق آنها بسیار موثر است.

منابع:بحث رادیویی/نمودار/تلویزیون/ضبط وپخش صوت/نقشه

استفاده از منابع دیداری و شنیداری

14

این الگو برای کمک به دانش آموزان در بررسی مسایل اجتماعی از قبل عدالت , برابری, فقر, قدرت, تقویت رشد عمومی و اجتماعی آنها برای توجیه و حل اینگونه مسایل به شیوه مذاکره است

2- در این الگو معلم آغازگر, کنترل کننده جو برای ایجاد یک فضای مثبت کاری و عقلی, باز و پویا است.

3- به فراگیران تفهیم می کند که یکدیگر را مستقیم ارزیابی ننمایند, و به عقاید و نظرات همدیگر احترام بگذارند

4- باعث تقویت روحیه همدلی, قضاوت منطقی در خصوص مسائل اجتماعی تحلیل مناسب مسائل روز و تقویت کار دسته جمعی در دانش آموزان می شود.

الگــــوی کاوشگری به شیوه حقوقی

(برای دوره های دبیرستان و دانشگاه)

15

  1. هدف این الگو ایجاد تغییر رفتار مناسب یا تغییرات مطلوب در دانش آموزان است.

2-معلم حامی فراگیراست و یک فضای مثبت ایجاد می کند تا آنها به اصلاح رفتار خود بپردازند.

3- در نهایت دانش آموزان را قادر به توصیف, توضیح, پیش بینی, کنترل و تغییر رفتار خود می نماید

الگــــوی آموختن کنترل خود

(در سنین مختلف و همه ی دوره ها)

16

  1. هدف این الگو ,رشد همدلی با دیگران و بررسی مسایل وواقعیت ها و ارزشهای اجتماعی در عمل است. معلم از طریق عمل ( نمایش ) به بررسی مسائل اجتماعی, رفتاری و ارزشیابی آن توسط دانش آموزان می پردازد.

2-فراگیر را را قادر به تحلیل رفتار, ارزشهای فردی, همدلی, حل مسائل میان فردی ,نقش ارزشها در مسائل اجتماعی و آسودگی در ابراز عقاید نماید

3- باعث افزایش فهم دانش آموزان در بهبود و گسترش ارزشهای اجتماعی می شود.

الگــــــــوی ایفای نقش

17

1-مرحله ارایه درس کوتاه:مبانی نظری توسط مدرس تبیین وتحلیل می شود.

مرحله فعالیت و کار: به گروههای کوچک 2 الی 3 نفره یا انفرادی تقسیم و بر روی موضوعات تعیین شده فعالیت می نمایند.

مرحله مشارکت:گروه های قبلی دور هم جمع می شوند, که به بحث و بررسی جمع بندی موضوعات تعیین شده می پردازد.

در اجرای کلاس کارگاه آموزش باید از روش مهارت آموزی (ابتدا و انتهای فعالیت کاملاً مشخص شده است) سود جست

روش کارگاهـــی

18

  1. این الگو برای یاد دادن نحوه طبقه بندی کردن, نحوه فکر کردن و چگونگی دریافت مفهوم به دانش آموزان اهمیت دارد.

  2. معلم به عنوان حامی و هدایت گر فرضیه های دانش آموزان است

  3. این الگو دانش آموزان قادر به مفهوم سازی پیشرفته, مفاهیم خاص, استدلال استقرایی, تسلط و آگاهی به چشم اندازها, دورنماها, تحمل ابهام و حساسیت به استدلال منطقی در ارتباطات می نماید.

4- مراحل الگوی تدریس دریافت مفهوم به شرح زیر است:
• عـــرضه مطالب و شناسایی مفهــــوم
• آزمـــون دستیابــی به مفهـــــوم
• تحلیل راهبــردهای تفکــر

الگوی دریافت مفهوم

19

  1. باعث بهبود ظرفیت تفکر, گردآوری, سازماندهی و کنترل اطلاعات و نام گذاری مفاهیم میشود.

2-معلم آغازگر فعالیت است. جو همکاری و دوستانه بین معلم و شاگردان وجود دارد. تماس یکایک دانش آموزان برای دسترسی به اطلاعات فراهم نماید

3-منجر به افزایش آگاهی فردی و رشد خود کنترلی دانش آموزان می گردد.

مــــراحل تدریس الگوی تفکر استقرایــــی عبارتند از:
• تکوین مفهـــوم
• تفسیــــر مطالــــب
• کاربــــرد اصــــول یا عقاید

الگوی تفکر استقرایی

(در همه ی سطوح تحصیلی کاربرد دارد)

20

  1. باعث تقویت استدلال فراگیران, شناخت مفاهیم, فرضیه ها و آزمون آنها در دانش آموزان می شود.

  2. جو همکاری بین معلم و شاگردان وجود دارد ولی سیستم اجتماعی بیشتر توسط معلم به ترغیب فراگیران جهت آغاز کاوشگری می پردازد و شیوه ها ی کاوشگری را به آنها یاد می دهد.

3- منجر به یادگیری و تقویت مهارتهای جریان علمی, کاوشگری خلاق, تقویت روح خلاقیت, استقلال در یاد گیری, تحمل ابهام و موقتی بودن دانش در دانش آموزان می شود.

مـــراحل تدریس الگــو عبارت است از :
• مواجه نمودن فراگیران با مسئله
• گردآوری داده ها در خصوص مسئله و اثبات آن
• طبقــــه بندی داده ها (اطلاعـــات)
• تجـــــزیه و تحلیـــل داده ها
• تحلیل جـریان کاوش

الگوی آموزش کاوشگری

21

  1. باعث یادگیری با معنا در دانش آموزان می شود.

  2. آن معلم, ساخت ذهنی را در دست دارد و همواره مطالب قبلی تمیز دهنده را در دست دارد و به شاگردان کمک می کند تا مطالب جدید را از مطالب قبلی تمیز دهند.

  3. منجر به تقویت مفاهیم, درون سازی معنی دار اطلاعات و افکار, عادت به تفکر منظم و منطقی و تقویت روحیه کاوشگری در دانش آموزان می شود

مـــراحل پیش سازمان دهنده:
۱- از طریق روشن کردن منظور درس به وسیله مثال و تکرار.
۲- ارائه مطالب , یا وظیفه مورد نظر برای دانش آموزان با یک نظم منطقی.
۳- تحکیم سازمان شناخت از طریق یادگیری فعال و توافق مجدد و یک نظم منطقی.
۴- تحکیم سازمان شناخت از طریق یادگیری فعال و توافق مجدد و یکپارچه.

الگوی پیش سازمان دهنده

(برای کلیه سطوح تحصیلی مناسب است)

22

  1. این الگو باعث تاکید بر پردازش اطلاعات, افزایش یادسپاری و درونی کردن اطلاعات در دانش آموزان می شود.

  2. عکس, وسایل مجسم , فیلم و سایر مطالب دیداری و شنیداری

3- معلم شاگردان را در تعیین موضوعها, جهتها و تصویرهای کلیدی یاری می کند.

  1. دانش آموزان را در تسلط بر حقایق و افکار سیستمی برای یادسپاری تقویت قدرت ذهنی و افزایش یادسپاری کمک می کند.

مراحل تدریس این الگو عبارت است از:
۱- توجه به مطالبی که باید یادسپاری شوند. از طریق خط کشیدن زیر آنها و ...
۲- ایجاد ارتباط از طریق فنون کلمه کلیدی و کلمه جایگــــزین
۳- بسط تصاویــــــر
۴- تمــــرین و یاد آوری به منظور آموخته شدن کامل

الگوی یادسپاری

(در تمام مراحل و سنین کاربرد دارد)

23

1-باعث سازگاری و متناسب نمودن آموزش با مراحل رشد فراگیران میشود.

2- کاوشگری در جوی اجتماعی و عقلی آزاد همراه است.

3- منجر به تقویت جنبه های انتخابی رشد شناختی و جنبه های عاطفی و اجتماعی در دانش آموزان می شود.

مـراحل تدریس الگو عبارتند از:
۱- به وجود آوردن موقعیتی که مطابق رشد دانش آموز باشد.
۲- کاوشگری از طریق دریافت پاسخهای دانش آموزان.
۳- انتقال از طریق بررسی استدلال دانش آموزان.

الگوی رشد عقلی

24

  1. باعث آموزش علمی به سبکهای مشخص و آموزش مفاهیم بنیادی در دانش آموزان می گردد .

  2. رسالت معلم در این الگو پرورش کاوشگری , ایجاد جوی توام با همکاری و داشتن انعطاف است.

  3. منجر به دانش علمی تعهد به کاوشگری علمی, ژرف اندیشی و روح مهارت همکاری در دانش آموزان می شود.

مـراحل این الگو عبارتند از:
۱- فراهم آوردن زمینه جستجو برای دانش آموزان .
۲- تعیین مسئله از سوی دانش آموزان .
۳- مشخص کردن مسئله در هر جستجو توسط دانش آموزان .
۴- دانش آموزان حدس در خصوص راههای توضیح مشکل می پردازند.

الگوی کاوشگری علمی

25

  1. باعث مشارکت فراگیران در یادگیری شده و به آنها یاد می دهد که چگونه خود را به فراگیری مطالب پرداخته و مسائل را حل نمایند.

  2. معلم نقش هادی, راهنما و تسهیل کننده را دارد و دانش آموز آغاز کننده به نحوی که معلم به دانش آموزان کمک می کند تا مسائل را تعریف و برای حل موفقیت آمیز آنها اقدام نمایند.

  3. معلم بایستی مکانی آرام توام با جو مثبت و اطلاعات مورد نیاز برای دانش آموزان فراهم نماید

  4. دانش آموزان را قادر به افزایش آگاهی فردی, رشد خود, هدفهای اجتماعی و تحصیلی متنوع می نماید.

مراحل تدریس این الگو عبارتند از:
۱- تعریف موقعیت توسط فراگیر به نحوی که معلم ابراز احساسات را ترغیب می کند.
۲- کشف مشکل بوسیله دانش آموزان .
۳- رشد بینش توسط بحث دانش آموزان در باره مسئله و حمایت معلم از آنها.
۴- برنامه ریزی و تصمیم گیری توسط دانش آموزان .
۵- یکپارچگی از طریق توسعه بینش دانش آموزان در خصوص مسئله و حمایت معلم از آنها.

الگوی تدریس غیر مستقیم

26

  1. افزایش تفکر خلاق و مشکل گشایی در مواقع خاص, بر هم زدن سنتهای متداول و گسترش افقهای فردی و اجتماعی در دانش آموزان است.

  2. معلم سوالاتی از دانش آموزان می نماید, ولی پاسخ دانش آموزان کاملاً باز است و معلم بایستی کمک کند تا شاگردان تفکر خود را بسط دهند.

مراحل تدریس الگو عبارتنداز:www.zibaweb.com
۱- توصیف وضعیت جدید به کمک معلم
۲- قیاس مستقیم به نحوی که معلم قیاس مستقیم ( مقایسه ساده از دو موجود یا دو مفهوم) را پیشنهاد و از شاگردان می خواهد آنها را توصیف کنند.
۳- قیاس شخصی به نحوی که معلم شاگردان را به قیاس مستقیم ( شدن) ترغیب میکند.
۴- مقایسه قیاسهـــا از طــــــریق شاگردان
۵- تــوضیح تفاوتها به کمک شاگــردان
۶- اکتشاف به کمک شاگــردان
۷- قیاس زایی، شاگردان مجدد به بیان شباهتها و تفاوتهای قیاس می پردازند.

الگـــوی بدایع پــــردازی ( افـــزایش تفکــــر خلاق )

27

  1. کمک به دانش آموزان برای توسعه آگاهی از توانایی های خویشتن در تفکر و احساسات گروهی, مناسب انسانی و ایجاد تصور ذهنی از خود است.

  2. معلم باید در این الگو انعطاف پذیر باشد.

مــــراحل این الگو عبارتند از :
۱- مشخص کردن تکلیف برای شاگردان از طریق ایجاد محیط امن برای آنها
۲- بحث و تحلیل در خصوص گام اول

الگــــوی آگاهی یابی

28

  1. برای کمک به فراگیران در پذیرش مسئولیت رفتار و شرایط اجتماعی است.

  2. معلم بایستی دارای شخصیتی صمیمی و ماهر در فنون بحث میان فردی باشد و بیشتر اقدامات کنترل, ولی با دانش آموزان سهیم است.

  3. باعث استقلال و خود محبت دهی و آزاد اندیشی می شود

مــــراحل الگو عبارتند از:
۱- استقرار فضایی از پذیرش مشارکت ( تشویق دانش آموزان برای مشارکت و سخن گفتن)
۲- طرح مسئله برای بحث بوسیله دانش آموزان یا معلم و بررسی پیامدهای آن
۳- بررسی قضاوت ارزشی توسط فراگیران در خصوص مسئله
۴- تعیین اقدام دیگر جایگزین از طریق توافق دانش آموزان که کدام مسئله را پیگیری نمایند.
۵- التزام علمی دانش آموزان در برابر جمع
۶- پیگیری رفتاری از طریق سنجش رفتارهای جدید ایجاد شده در دانش آموزان .

الگـــــوی دیــــدار در کــــلاس درس

29

  1. برای کمک به دانش آموزان در تقویت مردم سالاری, تشریک مساعی و آموزش آنها از طریق همکاری کاوشگرانه در فهم و مسائل اجتماعی و تحصیلی است.

  2. معلم مانند یک مشاور عمل می کند و بایستی بتواند به درخواستهای دانش آموزان پاسخ دهد و به کمک آنها نیازمندیهای آموزش را فراهم آورد

  3. نیازمند یک جو مثبت برای استدلال و مذاکره می باشد.

  4. در نهایت منجر به کاوشگری منظم , کنترل و پویش موثر گروهی, تقسیم کار, مردم سالاری, تعهد و تمایل نسبت به کاوشگری و هم کوششی در دانش آموزان می شود.

الگــــوی پــــژوهش گـــروهی ( تفحص گــــروهی )در همه ی سنین و سطوح تحصیلی

30

  1. باعث افزایش فهم اجتماعی , مهارت , توانایی یادگیری و تقویت کار گروهی در دانش آموزان می شود.

2-معلم نقش مشاور و فراگیر را حمایت می کند.

  1. در نهایت .منجر به تقویت یادگیری و آموزش در بستر پژوهش در آنها می شود.

برای کلیه دروس به ویژه علوم دقیق است.

 

الگــــوی آمـوزش آزمایشگاهـی

.در تمام دوره های تحصیلی و سنین مختلف کاربرد دارد.

31

  1. باعث درک مسائل اجتماعی, از قبیل مردم شناسی, جامعه شناسی, فرهنگ شناسی, مهارت عقلی, آموختن اطلاعات, تشکیل مفاهیم و استفاده مناسب از مفاهیم در دانش آموزان می شود.

  2. معلم موقعیت کاوشگری را ایجاد و از دانش آموزان می خواهد تا به بررسی و نتیجه گیری در مورد آن بپردازند.

  3. در نهایت باعث تقویت فهم و درک دانش آموزان در خصوص مسائل اجتماعی می شود.

الگـــوی کاوشگـری علـوم اجتماعـی

(تمام سنین ودوره ها وبه ویژه درس علوم اجتماعی

32

  1. ایجاد و تقویت مهارتهای اساسی, مطالب آموختنی از ساده به مشکل و دادن مطالب درسی به صورت انفرادی به دانش آموزان و استفاده از تکنولوژی دیداری و شنیداری و دانش آموزان است.

  2. معلم حامی دانش آموزان است و به آنها کمک می کند تا مستقل یاد بگیرند.

  3. در نهایت دانش آموزان را قادر به تسلط بر محتوای علمی, تقویت انگیزه درس خواندن, توانایی کنترل خود و تقویت عزت نفس می نماید.

الگـــوی یادگیـری در حد تسلط آمـوزش مستقیـم
(نظریه اجتماعی یادگیری )

همه ی دوره ها و سنین مختلف

32

به دوصورت انجام می گیرد

1- الگوی نظریه و عمل: مانند یک مهارت ریاضی که در آن مهارت با نشان دادن ممارست, باز خورد و نظارت در هم می آمیزد تا دانش آموز بر آن مهارت تسلط یابد

۲- شبیه سازی که از توصیف موقعیت های زندگی ایجاد می شود: مثال :معلم در درس جغرافیا, کره زمین است و یا از مولاژ استفاده می کند

معلم نقش هادی و راهنما را دارد

در نهایت باعث افزایش مفاهیم و مهارتهای آگاهی درباره سیستمهای اجتماعی, همدردی, آگاهی از تنش تغییر و احساس اثر بخشی در دانش آموزان می شود

الگـــوی آمــــوزش برای رشد مفهــــوم و مهـــارت

(همه سنین و سطوح تحصیلی)

33

تا این قسمت از مطالب را از سایت  http://www.m-abtahy.com/ravesh2.htmاستفاده نمودم

 

الگوهای دانش آموزمحور(ادغام روش ها)

 

تجربه دوبخش:ا-عملی2-مشاهده

گفت و گو دوبخش:1-گفت وگوی درونی 2-گفت و گو با سایر دانش آموزان

گفت وگوی درونی: از این روش موجب می شود تا دانش آموز از موضع یک شنونده مطلق بیرون بیاید و فعالانه فکر کند.

گفت وگو با دیگر دانش آموزان: به صورت کنفرانس دادن دانش آموزان یا در کلاس کتابی را با صدای بلند خواندن استفاده می شود.تنوع ایجاد می کند ولی چندان کارآمد نیست.

مشاهده: دانش آموزان موضوع درس را به صورت دیداری یا شنیداری فرا می گیرند.منابع آن استفاده از آزمایشگاه ، دیدن فیلم ، گوش دادن به نوار یا CDهای صوتی، رفتن به اردوهای علمی و بازدید از موزه های مختلف در این دسته قرار می گیرند.

تجربه عملی: دانش آموز خود وارد عمل می شود و دست به انجام فعالیت های مختلف می زند.( کارهای هنری ، نمایش دادن و بازی های نقش آفرینی)

الگوی تجربه و گفت وگو

34

در استفاده از الگوی تجربه و گفت وگو، هدف ایجاد تعامل و تعادل بین این دو است. در حقیقت تجربه و گفت وگو از یکدیگر جدا نیستند و پیشرفت در هر یک از آنها موجب توسعه دیگری می شود. تجربه موجب می شود تا دانش آموزان از زوایای مختلف موضوع درسی را بررسی کنند و افکار و عقاید خود در آن زمینه را به سطح بالاتری ارتقا دهند که بازتاب آن در گفت وگو دیده می شود. گفت وگو نیز موجب درک بهتر تجربه دستیابی به معانی و مفاهیم وسیع تری از مشاهدات و آزمایش ها می شود

یادگیری استدلالی

35

مطلب شماره 34 و35 از غزاله مرعشی گرفته شده

 

 هدف آموزش : پدیدآوری زمینه مناسب  یادگیری و کمک به فراگیر در روند آموزش.

مراحل  روش تدریس رویدادی:

1.جلب توجه: آنچه در این مرحله مهم است این است که از علاقه بچه ها وارد شویم.بتوانیم در آنها تحریکی ایجاد کنیم.این مرحله از تدریس حائز اهمیت است. قواعد خاصی ندارد و بستگی به هنر معلمی دارد.

2.بیان هدف به یادگیرنده:بلافاصله پس از جلب توجه اهداف درس رابیان میکنیم تا ذهن بچه ها منحرف نشود.

3تحریک فراگرفته های پیشین: موادی هستند  که عملکرد یادگیرنده را شکل میدهند تا تغییری دررفتارش پدید آید. ارتباط برقرار میکنند بین درس جدید و گذشته. می تواند شامل :تصاویر رنگی متنوع، نوشته ها و حروف پررنگ و....فراهم آوری راهنمایی لازم برای یادگیری:در این مرحله تلاش میشود بچه ها را به نحوی هدایت کنیم که به ویژگی موادی که برای یادگیری در نظر گرفته شده اند پی ببرند. مثال:اگر قرار است در درسی تفاوت مواد را دریابند در این مرحله به ویژگی های متمایز کننده مواد دست یابند.

5.فراخوانی عملکرد:عملکرد دانش آموز را مشاهده میکنیم یعنی تلاش میکنیم دانش آموز را برای پاسخدهی آماده کنیم.

6.تدارک بازخورد درباره درستی عملکرد:به یادگیرنده بازخورمیدهیم.بازخوردی مناسب و بر طبق عملکرد دانش آموز

7. سنجش عملکرد: کارکرد دانش آموز سنجیده میشود

8.بهبود یادداری و انتقال:دانش اموزبه محیط زندگی و اطراف انتقال میدهد به زبان دیگر کاربرد در زندگی است.

روش تدریس رویدادی

36

مطلب شماره36 از سایتwww.zibaweb.com/tadris2.htmگرفته شده

 

1-کمک به پیشرفت تحصیلی

2-کمک به تقویت مهارت های اجتماعی

3-افزایش حس اعتماد به نفس

4- روش مورد علاقه بچه ها

مناسب برای دروس:

دروسی که حالت موضوعی دارند یا نظری هستند.

دروسی که نیاز به حل مساله و پاسخ های خلاقانه دارند.

زمانی که راهبردهای سطح بالای استدلال طلب می شود.

زمانی که رشد اجتماعی دانش آموزان مد نظر است.

زمانی که مفاهیم درسی التزامی است و اهداف یادگیری مهم تلقی می شود.

چگونگی این روش:

1-تعامل دانش آموز – مواد آموزشی:مواد اموزشی در اختیار گروه یا موادآموزشی دراختیار فرد و سپس توضیح به گروه

2-تعامل دانش آموز- دانش آموز: همکاری گروهی / پشتیبانی/تعامل/عهده گرفتن مسئولیت یادگیری یکدیگر

وظایف معلم در این روش:

تعیین اهداف آموزشی ویژه:1-اهداف مهارت های همکاری

تصمیم درباره اندازه گروه :2 تا 6 نفر

قرار دادن دانش آموزان در گروهها : 1- گروه نامتجانس2- دانش آموز بی میل در کنار علاقمند 3- محدود کردن امکان تعویض توسط دانش آموز 4- برهم نزدن گروه های یادگیری به مدت طولانی

آماده سازی کلاس درس: نشستن به صورت دایره وار

تعیین نقش های دانش آموزان:تعیین نقش بر حسب کاری که انجام می دهند.

توضیح درباره ی تکالیف درسی:1- شرح دقیق کار گروه2- توضیح هدف درس و ارتباط با آموخته های پیشین 3- تعریف مفاهیم مربوطه4- پرسیدن سوال برای اطمینان از درک تکلیف ارائه شده

ایجاد همیاری بین گروهی: نشان دادن کارهای گروهها به همدیگر،الگوپذیری و..

شرح معیار موفقیت:ارزشیابی ملاکی

تعیین رفتارهای مطلوب:گوشزد کردن رفتارهای برازنده همیاری و بیان انتظارات

خلاصه کردن درس:در پایان هر درس توسط دانش آموز یا معلم

ارزشیابی کیفیت و کمیت کار دانش آموزان: با هر ابزار اندازه گیری،ارزشیابی ملاکی است.

مراحل: 1) بیان هدف:بیان هدف درس بصورت دقیق و مشخص

2)سازماندهی آرایش کلاس:نشستن به صورت دایره

3)ارائه موادآموزشی:در اختیار قرار دادنمواد آموزشیذ،مشاهده آنها،جواب دادن به سوالات و افزایش رغبت به همیاری در آنها

4)نتیجه گیری و ارزشیابی:انجام یک نمونه تمرین،ارائه توضیح یا پرسیدن سوال، جواب سوالها باید روشن کند به هدف رسیده ایم یا نه؟

یادگیری از طریق همیاری

 

37

گردآوری شده توسط:پرشنگ عبداللهی آموزگار منطقه زیویه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی