دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۵ ب.ظ
جملاتی توصیفی «مشکلات خواندن فارسی خوانداری دوره ابتدایی»
برای کمّی کردن مشکل یادگیری (جدول سمن)
این جدول از کتاب «درمان اختلالات خواندن» نوشته ی دکتر مصطفی تبریزی گرفته شده
جدول را در آینده کامل خواهم کرد
|
مشکلات خواندن |
فراوانی |
1 |
اشکال در تلفظ حروف |
|
2 |
حذف برخی از صداها |
3 |
جایگزینی یک صدا به جای صدای دیگر |
4 |
اشکال در تشخیص تلفظ نسبتا نزدیک برخی حروف مثل اشتباه تلفظ با ن و ب و پ |
5 |
اشکال در تشخیص صدای حروف |
6 |
جا به جایی برخی از صداها با یکدیگر مثل عسک به جای عکس |
7 |
عدم توقف و مکث در پایان جمله |
|
8 |
اشکال در بخش کردن کلمه |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بعد از تشخیص مشکلات اختصاصی خواندن دانش آموز، یعنی مشکلاتی که در شماره های 1 تا 60 جدول سمن نوشته شده است،تعداد شماره ها - یعنی تعداد شماره هایی که در آن دانش آموز دچار مشکل بوده است را می شماریم،فرض کنید وی در خواندن یک متن 60 کلمه ای در 30دمورد دچار اشتباه شده است بنابراین میزان مشکلات او در خواندن 50%و میزان توانایی وی نیز 50% است.ممکن است کودکی در یک مورد چند بار دچار اشتباه شود چون اشتباهات همه از یک سنخ هستند،یک نوع اشتباه محسوب می شود. در ضمن برای دومان هر یک از مشکلات جدول راهکار هایی موجود است. با مطالعه کتاب مطالب جالب دیگر برخورد خواهید نمود.
۰
۰
۹۳/۰۷/۱۴