دبستانی ها - هنری - پرشنگ عبداللهی

مطالب آموزشی و هنری برای ابتدایی ها

مطالب آموزشی و هنری برای ابتدایی ها


زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از ,بلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت.
لذا در نظر دارم تجربیات چندین ساله خود را در اختیار طالبان علم ودانش قرار دهم تا که پله ای شود برای ترقی فرزندان این مرز وبوم .
از بازدید کنندگان محترم تقاضا دارم نظر خود را در باره ی مطالب جهت بهبود آن اطلاع دهید.
با تشکر از همکاریتان

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

تعریف تشبیه

تشبیه، در علم بیان مانند کردن چیزی است به چیزی دیگر. تشبیه مانندگی مبتنی بر کذب است یا با اغراق همراه است؛ یعنی باید دو چیز را که به یک‌دیگر شبیه نیستند و یا لااقل شباهتی آشکارا ندارند، را به هم ماننده کنیم. در تشبیه، نویسنده یا شاعر شباهتی را ادعا و برقرار یا آشکار می‌کند.بنابراین، جمله‌ای که تمام ارکان تشبیه را داشته باشد اما مبتنی بر صدق باشد- چون مخیل نیست، تشبیه نیز به حساب نمی‌آید. مثلاً در جملهٔ « سگ مانند شغال است» چون جمله مخیل نیست و در عالم واقع هم سگ و شغال از یک گونه‌اند، تشبیهی روی نداده است.اما جملهٔ تشبیهی جمله‌ای است که به ظاهر درست نمی‌نماید، و باعث اعجاب می‌شود و کسی در دید منطقی به آن باور ندارد.

ارکان تشبیه

تشبیه را به چهار رکن مشبه، مشبه به، ادات تشبیه و وجه شبه تقسیم کرده اند که مشبه و مشبه به را که در اصطلاح طرفین تشبیه می نامند، دو رکن اصلی تشبیه به شمار می‌آورند.

مشبّه کلمه‌ای است که آن را به چیز دیگر مانند کرده‌اند؛ در حالی که چیزی که مشبّه به آن مانند شده را مشبّه‌به می‌گویند.

به اداتی که نشانگر تشبیه هستند، ادات تشبیه گفته می‌شوند. پرکاربردترین این ادات عبارت‌اند از: «مانند، مثل، همانند، به‌سان، چون، چو، به کردار، پنداری، گویی، به رنگ، به شکل، به اسلوب و...».

به امر ادعایی که ارتباط مشبّه و مشبّه‌به را نشان می‌دهد و نحوهٔ مانندگی آن‌ها را نشان می‌دهد، وجه شبه می‌گویند.

اقسام تشبیه

به تشبیهی که وجه شبه در آن حذف شده باشد تشبیه مؤکّد یا تشبیه محذوف‌الأدات یا تشبیه بالکنایه می‌گویند. اگر ادات در تشبیه ذکر شود به آن تشبیه صریح یا تشبیه مرسل می‌گویند.

تشبیهی که در آن نه وجه شبه ذکر شود و نه ادات تشبیه چون هم مجمل است و هم مؤکّد، آن را تشبیه بلیغ می‌گویند. تشبیه بلیغ رساترین، زیباترین و مؤثرترین تشبیهات است. تشبیه بلیغ بر دو گونه است: ۱- تشبیه بلیغ اسنادی که در آن مشبّه‌به به مشبه اسناد داده می‌شود مانند علم نور است. ۲- اضافهٔ تشبیهی که در آن یکی از طرفین تشبیه به دیگری اضافه می‌شود مانند «درخت دوستی».

دو رکن اصلی تشبیه، مشبّه و مشبّه به است که هیچ گاه حذف نمی‌شود؛ زیرا غرض از تشبیه، وصف مخیل مشبّه به وسیلهٔ مشبّه‌به است. آن توصیف مخیّل که همان وجه شبه است- معمولاً از مشبّه‌به اخذ می‌شود، پس وجود مشبّه و مشبّه‌به هر دو لازم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۳ ، ۲۳:۰۱
پرشنگ عبداللهی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۳ ، ۲۱:۳۶
پرشنگ عبداللهی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۳ ، ۲۰:۴۳
پرشنگ عبداللهی

در آینده به تعداد طرح سفال ها ی  نقاشی شده اضافه می شود .

17

23

 

3

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۳ ، ۱۱:۴۹
پرشنگ عبداللهی

نوشته پریا بروجردی

سلام من گوشواره های پریا هستم

پریا من را همراه خودش به همه جا می بردمن شاهد خوشی های او و تلخی های اوهستم من درمدرسه نمی توانم هیچ چیزی را ببینم چون من زیر مقنعه هستم ولی هر روز که معلم درس می دهد من می شنوم ،وقتی پریا حرف خوب یا بدی می زند من شاهدم  شاید پریا بعضی از خاطره های خودش را یادش نیایداما من آن ها را دردل خود حک می کنم من از یک عادت پریا واقعا بدم می آید هرکس به او حرف بدی می زند زود می گوید خودت هستی ودقیقا اون روز معلم به این نقطه اشاره کرد ودرآن وقت نادیا دوست پریا، پریا راصدا زد تا نمایش اجرا کنند اما روژین گفت اول نو بت من است و پریا گفت خیر نوبت تونیست ما از خانم معلم اجازه گرفته ایم و آنها باهم دعوا کردند وبعد پریا کمی فکر کرد و رفت واز روژین معذرت خواهی کرد و روژین اورا بخشید وخیاله من راحت شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۳ ، ۱۰:۳۵
پرشنگ عبداللهی